AAU BIDRAGER TIL NYT PIONERCENTER FOR FORSKNING I KUNSTIG INTELLIGENS

AAU er samarbejdspartner i nyt, stort pionercenter for forskning i kunstig intelligens. Med udgangspunkt i samfundsudfordringer skal centret bedrive forskning i verdensklasse. Et spændende og ambitiøst initiativ, lyder det fra prodekan Torben Larsen.

Last modified: 09.04.2021

Når det første danske pionercenter forventes åbnet i slutningen af 2021, bliver det med deltagelse fra AAU. Centeret skal forske i kunstig intelligens med udgangspunkt i væsentlige samfundsudfordringer, og målet er at blive en del af den absolutte verdenselite inden for forskning i kunstig intelligens.

Fra AAU deltager professorerne Zheng-Hua Tan og Thomas Moeslund, som skal bidrage med stærke kompetencer inden for anvendt kunstig intelligens i forbindelse med lyd, billeder og video. Derudover skal professor og prodekan Torben Larsen indgå i centerets ledelse som High Performance Computing Liasion.

- Det er et spændende og ambitiøst initiativ, hvor AAU’s stærke kompetencer inden for især anvendelsesrettet forskning virkelig kan komme i spil. På sigt ser vi frem til at inddrage flere forskere fra både TECH og de øvrige fakulteter, siger Torben Larsen.

LEDES AF TOPFORSKER

Centret får hovedsæde på KU og skal ledes af den verdensførende forsker Serge Belongie, som er nuværende professor og prodekan hos universitetet Cornell Tech i USA. Forskningen skal særligt fokusere på 10 samfundsudfordringer. Blandt andet klimaforandringer, biodiversitet og lighed i sundhedsvæsnet.

I et samarbejde mellem topforskere, virksomheder og offentlige institutioner skal centret ved hjælp af kunstig intelligens forsøge at finde løsninger på problemer inden for de områder. Derudover skal centeret også undersøge de etiske dimensioner i kunstig intelligens.

Centeret bliver finansieret med 352,4 millioner kroner fra Danmarks Grundforskningsfond, Novo Nordisk Fonden, Carlsbergfondet, Villum Fonden og Lundbeck Fonden. Ud over AAU deltager også AU, DTU, ITU og KU.

FAKTA om centret

• Forventes åbnet i slutningen af 2021
  • Første pionercenter i Danmark
  • Ambitionen med pionercentrene er at lave stærke forskningsenheder, der udfører grundforskning med fokus på samfundsmæssige udfordringer
  • Centeret skal beskæftige sig med særligt 10 områder: Biotech, life- og sundhedsvidenskab, overvågning af klima og biodiversitet, lighed i sundhedsvæsnet, uddannelse, økonomisk vækst og entreprenørskab, krisehjælp, verifikation og validering af informationer, energi og infrastruktur, sikkerhed, etik og retssikkerhed, den offentlige sektor og det sociale område.