KUNSTIG INTELLIGENS KAN HJÆLPE LÆGER MED AT REDDE LIV

Beslutningsstøttesystemet Beacon Caresystem hjælper intensivlæger med at indstille respiratorer til den enkelte patient på intensivafdelinger – dermed får lægerne et arbejdsredskab, der potentielt kan hjælpe med at redde liv.

Last modified: 13.12.2019

Af Debbie Pedersen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi

Beacon Caresystem er med stor succes allerede testet på britiske hospitaler. På sigt kan Beacon Caresystem frigive tid til flere patienter og dermed få stor betydning for samfundsøkonomien.

Systemet er udviklet af professor Stephen Rees og Lektor Dan Karbing fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi (HST), i samarbejde med Nørresundby-virksomheden Mermaid Care, som er en spin off virksomhed fra HST.

Stephen Rees og Dan Karbing står bag algoritmerne til Beacon Caresystem – matematiske modeller af fysiologi som gør det muligt at indstille ventilationen i en respirator på en måde, så den matcher den enkelte patient. F.eks. tilpasning af mængden af ilt til patienten eller hvor mange vejrtrækninger, der skal være per minut. Dette vil hjælpe med gradvist at nedtrappe patienters brug af respiratoren. Beacon Caresystem kan dermed potentielt redde liv. Intensivlægerne, som ikke har tid til at overvåge en enkelt patient 24/7, kan nu få et yderst intelligent værktøj, som kan understøtte deres arbejde og i høj grad aflaste. Det er med Beacon Caresystem nu også muligt for en intensivlæge at hjælpe en kollega fra et andet hospital med at vurdere en patient.

BEACON AFLASTER INTERNATIONALT

Beacon Caresystem kan få anseelig betydning for sygehusenes økonomi og også den vej gavne samfundet. Systemet testes nu også på sygehuse i bl.a. Frankrig og England. Særligt den igangværende testning på Royal Brompton Hospital i London har betydning for produktets og forskningens fremdrift. Royal Brompton Hospital, som en del af Imperial College, er et af Europas mest anerkendte hospitaler ift. hjerte- og lungeområdet. Det er på dette hospital, de mest alvorlige tilfælde af lunge- og hjertesygdomme behandles. Denne testning er støttet af en stor pulje EU-midler via programmet Horizon 2020.

MERE INFORMATION:

BBC News: “Algorithms helping patients on ventilators at London hospitals"
Evening Standard: ”£2.5m trial of AI system to help patients at risk of fatal lung failure”
DR TV Avisen (fra 14:25)
DR Nordjylland: "Kunstig intelligens reducerer tiden i respirator for danske patienter"